Wizyta studyjna Islandia 14.05-18.05.2018

24.06.2018 |  Małgorzata Szostek

W dniach 14.05 – 18.05.2018 odbyła się piąta wizyta studyjna nauczycieli w ramach projektu Erazmus+  „Kultura uczenia się”. Organizatorem wizyty była islandzka szkoła Aslandsskoli z Hafnarfjordur trzeciego co do wielkości miasta Islandii, położonego w obrębie zespołu miejskiego Wielkiego Reykjavíku. Wszystkie uczestniczące w projekcie szkoły i uniwersytety z Polski, Walii i Łotwy oddelegowały po 2 osoby z każdej placówki. Naszą szkołę reprezentowały Marta Lenda i Małgorzata Szostek (grupa studyjna). W pracach grupy zarządzającej projektem w dniach od 14.05 do 16.05.2018 uczestniczył Ryszard Sikora. Program studyjnej wizyty obejmował wykłady, warsztaty oraz obserwacje organizacji pracy i nauczania w Aslandsskoli. Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk miała na celu poznanie sposobów kształtowania u uczniów umiejętności pisania, czytania i kompetencji cyfrowych oraz roli instytucji wspierających szkołę w dążeniu do podnoszenia jakości pracy. Bardzo dobrze rozwinięta baza sportowa, z której korzystają uczniowie, to jedno z wielu źródeł sukcesu edukacyjnego Aslandsskoli. Sport i aktywność fizyczna przyczyniają się bowiem do dobrego samopoczucia i wzrostu pewności siebie. Omówiono sposób wprowadzenia iPadów do klas i ich wykorzystanie w procesie edukacyjnym. Istotnym punktem wizyty była możliwość dyskusji na temat kultury uczenia się w szkole i rozmowy z uczniami, jak oni postrzegają szkołę i jakie mają doświadczenia edukacyjne.

Zdobyte wiadomości i umiejętności są inspiracją do dalszej pracy. Zostaną wykorzystane do planowania organizacji procesu kształcenia w szkole, do tworzenia intelektualnych rezultatów projektu np. opisów działań, scenariuszy, przewodników i przygotowania partnerskiej wizyty studyjnej w październiku 2018 w Krakowie. Oczekiwane rezultaty projektu: to wzmocnienie jakości zarządzania, pedagogiki i polityki w zakresie edukacji szkolnej, wzmocnienie kompetencji i uczenia się wszystkich uczniów poprzez organizację procesu kształcenia w szkołach, tak by pomóc uczniom uczyć się efektywnie. Cel ten osiągniemy poprzez wzmocnienie profesjonalizmu nauczycieli.