Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne
Turystyka jest od wielu lat moją pasją. Już w pierwszym roku swej pracy prowadziłam dodatkowe zajęcia dla uczniów w ramach Kółka Geograficznego. Wtedy znaczną część „wędrówek” odbywaliśmy po mapie świata, ale był też czas na wycieczki w okolice Krakowa. Po wycofaniu ze szkoły podstawowej geografii i wprowadzeniu przyrody zmieniłam nazwę koła i jego charakter. Zamiast zajęć w klasie i sporadycznych wycieczek położyłam nacisk na poznawanie przyrody – właśnie w terenie.
Spotykam się z wszystkimi chętnymi uczniami klas IV-VI raz w miesiącu w soboty. Na początku roku ustalamy terminy i propozycje wycieczek. Dzieci poprzez udział w zajęciach koła mają możliwość ciekawego spędzenia czasu. Na wspólnych wyprawach nie tylko dobrze się bawią, ale i poznają środowisko, uczą się obcowania z naturą i odpowiedzialności za nią. Uczestnicząc w wycieczkach nabierają dobrego nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu. Od kilku lat w wycieczkach towarzyszy nam pani Barbara Wieczorek pedagog szkolny.
Oto propozycje wycieczek na stałe wpisane w program Koła.
- Formy krasowe w jaskiniach – wycieczka do Jaskini Wierzchowskiej.
- Formy ochrony przyrody w Polsce: fauna i flora w Ojcowskim Parku Narodowym (Grota Łokietka, Brama Krakowska, Dolina Prądnika, zwiedzanie ekspozycji w Muzeum Przyrodniczym OPN, ruiny zamku w Ojcowie).
- Rezerwaty na terenie Krakowa: „ Panieńskie Skałki”, „Bielańskie Skałki”.
- Parki krajobrazowe: Rudniański PK, Tenczyński PK, Dolinki Krakowskie.
- „Skąd Kraków bierze wodę pitną?” Wycieczka do Dobczyc nad Zbiornik Dobczycki. Problem racjonalnego gospodarowania wodą. Krajobraz Pogórza, zwiedzanie zamku.
- „Skarby morza mioceńskiego” – przeszłość geologiczna Krakowa i Swoszowic, stare uzdrowiska w okolicach Krakowa.
- Tereny rekreacyjne okolic Krakowa: Las Wolski, szlak Dwóch Kopców, ZOO, Tyniec, Ogród Botaniczny.
- Wyjścia na stałe i czasowe do Muzeum Etnograficznego, Przyrodniczego, Archeologicznego, czy Galerii Afrykanistyki TERANGA.
Oczywiście biorę również pod uwagę propozycje uczniów.
Zapraszam więc wszystkich chętnych do wspólnego wędrowania!
Małgorzata Szostek