Wizyta studyjna nauczycieli ze szkół partnerskich
W dniach 15 – 19.05.2017 gościliśmy w Krakowie nauczycieli szkół partnerskich, którzy przyjechali na zaplanowaną wizytę studyjną. Koordynatorem merytorycznym działań podczas wizyty byli pracownicy ISP UJ na czele z dr hab. G. Mazurkiewiczem. W programie zaplanowano:
- omówienie celów wizyty, refleksja dot. osobistych celów nauczycieli, co będziemy obserwować na lekcjach?
- prezentacje wizytowanych szkół
- obserwacje lekcji w naszej szkole oraz w drugiej krakowskiej szkole biorącej udział w projekcie (Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 7).
- spotkania z uczniami i nauczycielami.
- dyskusje i refleksje nauczycieli dot. obserwowanych zajęć i wymiana doświadczeń w tym zakresie.
- podsumowanie wizyty. Refleksja dot. osiągnięcia osobistych celów wizyty, wpływu na swój rozwój zawodowy.
Ustalono, ze głównym polem obserwacji zajęć będzie skupienie się na emocjach, motywacji i współpracy jakie uczniowie prezentują na zajęciach. Jakie emocje towarzyszą na zajęciach uczniom i nauczycielom prowadzącym? jak je okazują? Co uczniów motywuje do podjęcia aktywności na lekcji? Jak współpracują z innymi uczniami? Jak nauczyciel organizuje/zachęca do współpracy? Itp.
Bardzo ważnym i cennym okazało się spotkanie nauczycieli, na którym dyskutowano o swoich wrażeniach związanych z obserwowanymi lekcjami, przekazywano informację zwrotną nauczycielom prowadzącym obserwowane lekcje, dzielono się refleksjami oraz swoim doświadczeniem i myśleniem na temat roli emocji, motywacji i współpracy w uczeniu się uczniów.
Wszyscy uczestnicy deklarowali zadowolenie i wskazywali wiele pozytywnych efektów wizyty, które pogłębią ich rozumienie procesu uczenia się uczniów.